نحوه استفاده از مناسبت‌ها در بازاریابی و فروش

نحوه استفاده از مناسبت‌ها در بازاریابی و فروش

استفاده از مناسبت ها در بازاریابی وفروش نقش بسیار مهمی دارد، همان‌طور که اطلاع دارید در کشورما در طی یک سال مناسبت‌های بسیار زیادی وجود دارد که بسته به نوع کسب‌وکاری که داریم می‌توانیم از آنها بهترین استفاده را ببریم، اما کمتر دیده‌ایم که کسب‌وکارها از این مناسبت‌ها به‌صورت ویژه و با برنامه‌ریزی استفاده کنند و نهایت اقداماتی که انجام داده‌اند نصب یک برچسب پشت شیشه فروشگاه، ارسال پیامک و یا نهایت ارسال یک پست در فضای مجازی است که اینها از دید مخاطب خیلی ارزشمند نخواهد بود.

ایرادی که این کارها دارد این است که فقط از دید ما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار ارزشمند است و مشتری را خیلی ترغیب به خرید نمی‌کند. با ما همراه باشید تا در این مقاله بیشتر در مورد این موضوع با شما صحبت کنیم.

در قدم اول: شما باید شناخت کاملی از محصول خود داشته باشید

شما باید شناخت بسیار خوب و کاملی از محصولی که ارائه می‌کنید داشته باشید و همچنین اینکه دقیقا چه چیزی رادارید می‌فروشید، چراکه مشتریان به دنبال خرید راه‌حل هستند و نه محصول شما باید بدانید که دارید چه راهکاری را می‌فروشید و از همه مهم‌تر اینکه راهکار شما چه مشکلی را از مشتری حل می‌کند.

استفاده از مناسبت ها در بازاریابی و فروش
استفاده از مناسبت ها در بازاریابی و فروش

در قدم دوم: شما باید یک تقویم سالیانه داشته باشید

باید بررسی کنید و کل تقویم یک سال را بررسی کنید و تمامی مناسبت‌ها را شناسایی کنید و برنامه‌ریزی کنید که برای هرکدام از این مناسبت‌ها چه اقداماتی می‌خواهید انجام دهید، شما می‌توانید از مهم‌ترین به کم‌اهمیت‌ترین مناسبت‌ها را برای کسب‌وکار خودتان مشخص کنید. به‌عنوان‌مثال اگر تجهیزات پزشکی می‌فروشید قطعاً روز پزشک و پرستار برای شما بسیار پراهمیت است نسبت به فصول سال، یا اگر درزمینه پوشاک فعالیت دارید قطعاً اعیاد و فصول سال می‌تواند برای شما بسیار پراهمیت باشد، در قدم اول خدمت شما توضیح دادم که دقیقا مشخص کنید که دارید چه محصولی را می‌فروشید. تا بعد بتوانید مهم‌ترین مناسبت‌ها را مشخص کنید.

استفاده از مناسبت ها در بازاریابی و فروش

در قدم سوم: باید نسبت به هر اولویت برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کنید:

شما بعدازاینکه مناسبت‌ها را اولویت‌بندی کردید حال باید برای هرکدام برنامه‌ریزی اجرایی و بودجه‌بندی کنید به‌عنوان‌مثال برای روز مادر که اولویت اصلی شما در طی یک سال است شما چقدر بودجه می‌خواهید صرف کنید؟ از چه رسانه‌هایی می‌خواهید اطلاع‌رسانی کنید؟ چه آفر و تخفیفی برای مخاطبین می‌خواهید در نظر بگیرید؟ چه تغییراتی می‌خواهید در فروشگاه خودتان ایجاد کنید؟ آیا باید کالای جدید اضافه کنید یا خیر؟ باید به کدام‌یک از تأمین‌کنندگان خودتان هماهنگی کنید؟ و بسیاری از موارد دیگری که باید انجام دهید.

استفاده از مناسبت ها در بازاریابی و فروش

در قدم چهارم: باید بررسی کنید

شما باید قبل از اجرای برنامه بازخوردی از مشتریان خودتان بگیرید، به‌عنوان‌مثال با آنها صحبت کنید و یا مصاحبه کنید که به چه چیزهایی علاقه دارند، یا در اون مناسبت چه چیزی بیشتر باعث خوشحالی آنها می‌شود؟ یا بخشی از برنامه خودتان را به آنها اطلاع‌رسانی کنید و بازخورد بگیرید تا ریسک شما بسیار کاهش پیدا کند.

در قدم پنجم: استفاده از مناسبت در بازاریابی و فروش می تواند به صورت شخصی هم باشد

به‌عنوان‌مثال اگر سالگرد تولد و یا ازدواج مشتری خودتان را می‌دانید می‌توانید برنامه‌ای متناسب با این روزها برای مشتریان خودتان تدارک ببینید و به آنها در زمان مناسب اطلاع‌رسانی کرده و باعث شگفتی آنها شوید، مطمئن باشید در روز تولد افراد اگر برنامه‌ای مناسب داشته باشید قطعاً می‌تواند برای شما یک بازخورد مناسبی داشته باشد.

در قدم ششم: به دنبال کارهای خلاقانه باشید

خلاقیت در استفاده از مناسبت‌ها بسیار مهم است اینکه خاص باشید و تفاوت داشته باشید نسبت به سایر رقبایی که دارید می‌تواند در موفقیت شما بسیار مؤثر باشد. خلاقیت الزاماً با هزینه زیادی همراه نیست اگر همان‌طوری که خدمت شما عرض کردم توانایی شناسایی خوبی داشته باشید خواهید توانست متناسب باسلیقه مشتریان خودتان اقدامات عملی انجام دهید.

استفاده از مناسبت ها در بازاریابی و فروش
استفاده از مناسبت ها در بازاریابی و فروش

نکته نباید در انجام اقدامات برای مناسبت‌ها زیاده‌روی کنید چراکه باعث می‌شود این قضیه در نزد مشتریان شما تکراری شود و به‌نوعی جذابیت همیشگی را هم نداشته باشد.

قدم هفتم: هر بار باید تازگی و نوآوری داشته باشید

یکی از اقداماتی که باید همواره مدنظر داشته باشید موضوع تازگی و نوآوری است، باید بتوانید هر بار نسبت به دفعه قبل خلاقیت داشته باشید و کار جدیدی را انجام دهید تا هم مشتریان شما غافل‌گیر شوند و هم اینکه بتوانید وجه تمایز بیشتری بین خودتان و دیگران ایجاد کنید. چراکه همین وجه تمایزها است که باعث رشد شما و افزایش فروش و در کنار آن وفاداری مشتریان خواهد شد.

قدم هشتم: باید بازخورد بگیرید

شما باید بازخورد هر یک از اقدامات خودتان را بگیرید تا دلایل موفقیت و عدم موفقیت خودتان را مشخص کنید و موارد اشتباه را اصلاح‌کرده و موارد مثبت را مجدد تقویت کنید چراکه در مناسبت‌ها فرصت‌های بسیار زیادی نهفته است و اگر دقت نداشته باشید و بازخورد نگیرید نمی‌توانید به نتیجه مناسبی برسی

نمونه ای از استفاده از مناسبت ها را می توانید در این مقاله مطالعه فرمایید.

من را در اینستاگرام دنبال کنید.

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

[mailpoet_form id="1"]

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۸۵

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *